Get Adobe Flash player

Fonomimika- a másodikosok olvasástanulási módszere

A fonomimika módszere hatásosan egészíti ki a hang- és betűtanulás hagyományos módszereit, hiszen a lényege: látom, hallom, mutatom, mondom. A gyerekek már akkor ráéreznek az összeolvasás lényegére, amikor még csak a hangokkal ismerkednek az iskolában. Különösen hatásos a gyengébben teljesítő tanulók felzárkóztatására olvasás és írás órákon egyaránt. Minden hanghoz és betűhöz tartozik egy jel, melyet a tanulók a kezeikkel mutogatnak el. Hangoktól és betűktől így jutnak el a szavakon át a szövegek olvasásáig és írásáig. A fonomimika a természetből és gyermek közeli példákból merít, így nem okoz nehézséget az elsajátítása.

Míg első osztályban a betűtanításban jelentett segítséget ez a különleges módszer, másodikban is rendszeres társunk, hiszen beépíthető a magyar órák bármelyik részébe. Azon kívül, hogy gyorsabbá teszi az összeolvasást, színesebbé teszi a tanulás folyamatát. Ráadásul ki ne mosolyogna azon, mikor felelés során a kis másodikos nem súg bajban lévő társának, hanem csendben jelelve segíti. Ez számomra egy óriási visszajelzés, hogy a módszer nem kényszer számukra, hanem birtokába kerültek egy különleges tudásnak.

Erről tettünk ma tanúbizonyságot magyar irodalom órán, ahol óralátogatás alkalmával adhattunk számot tudásunkról.

Olajos Viktória Rita

tanító néni